QUIN “GARREPA”
14 febrer 2017EL EMPERADOR Y SUS LOCURAS
22 febrer 2017PROCESSOS D’AUDITORIA: FALTES, SANCIONS I MALA LLET
Des del SIB vos volem recordar una sèrie de recomanacions en el cas que vos comuniquin una sanció o falta.
Primer de tot vos recomanam que vos poseu en contacte amb el sindicat des del primer moment: estam preparats per poder-vos aconsellar, assessorar i representar durant tot el procés. També tenim un servei jurídic gratuït. I sobretot mai omplir ni signar cap document fins que no hi hagi una imputació escrita dels fets.
El règim disciplinari està regulat en el Conveni Col·lectiu de Caixes i diu que:
Artículo 81. Potestad disciplinaria
1. La potestad disciplinaria corresponde a las Cajas.
2. Las sanciones podrán consistir, según las faltas cometidas, en:
2.1. Por faltas leves: amonestación verbal; amonestación escrita.
2.2. Por faltas graves: traslado forzoso; suspensión de empleo y sueldo hasta tres meses; inhabilitación temporal, por plazo no superior a dos años, para ascender a Nivel superior.
2.3. Por faltas muy graves: pérdida total de la antigüedad a efectos de ascensos; inhabilitación definitiva para ascender de Nivel; pérdida del Nivel, con descenso al inmediatamente inferior; suspensión de empleo y sueldo por tiempo no inferior a tres meses ni superior a seis; despido disciplinario
2.4. Se impondrá siempre la de despido a los que hubiesen incurrido en faltas de fraude y falsificación, violación del secreto profesional con per-juicio notorio,
abuso de confianza con daño grave para los intereses o el crédito de la Entidad o de sus clientes, así como las tipificadas en los apartados 4.10 y 4.11 del artículo 78 del presente Convenio Colectivo y la reincidencia en faltas muy graves.
3. Lo dispuesto en el apartado anterior se entiende con independencia de la indemnización por el infractor de los daños y perjuicios que hubiere causado a la Caja, así como de pasar el tanto de culpa a los Tribunales, cuando la falta cometida pueda ser constitutiva de delito, o de dar cuenta a las autoridades gubernativas, si procediese.
Artículo 82. Procedimiento sancionador
1. Normas generales: en orden al procedimiento sancionador se estará a lo dispuesto en las normas laborales y procesales vigentes que sean de aplicación.
2. En los supuestos causantes de sanción por faltas graves y muy graves, y previamente a su imposición, las Cajas darán audiencia al interesado en un plazo de tres días, siempre que no se perjudiquen los plazos establecidos en las normas laborales y procesales vigentes que sean de aplicación y no se produzca preclusividad.
3. Delegados de Personal y miembros del Comité de Empresa: en materia de imposición de sanciones a los Delegados de personal y miembros del Comité de Empresa, se respetarán las garantías establecidas en las normas laborales y procesales vigentes que sean de aplicación, pudiendo ser el instructor del expediente persona ajena a la Caja.
Artículo 83. Cancelación de faltas y sanciones
Las notas desfavorables que consten en los expedientes personales de los empleados por faltas cometidas se cancelarán en los plazos siguientes: en las faltas leves a los dos años, en las graves a los cuatro años y en las muy graves a los ocho años.
La cancelación estará subordinada a la buena conducta del sancionado, pudiendo, en caso muy destacado, reducirse el plazo previo expediente especial instruido por la Caja a petición del interesado. La cancelación no afectará a las consecuencias de todo orden a que dio lugar la sanción.
Artículo 84. Prescripción
La prescripción de faltas laborales del empleado tendrá lugar: para las faltas leves a los diez días, para las graves a los veinte días y para las muy graves a los sesenta días, a partir de la fecha en que la Institución tuvo conocimiento de su comisión y, en todo caso, a los seis meses de haberse cometido.
De totes maneres aquests darrers anys s’han produït molts d’expedients sancionadors i desgraciadament alguns a Balears han acabat amb la sanció màxima com és l’acomiadament disciplinari. Per aquest motiu vos volem recordar que heu de ser previnguts i actuar amb diligència per, en un futur, no trobar-vos amb una situació tan desagradable com aquesta.
La nostra conducta en el treball diari ha de ser de respecte a la legislació vigent i a les normes establertes per l’Entitat. També hi ha un codi ètic, uns valors i principis que constitueixen l’essència de la nostra activitat que s’ha de complir i és d’aplicació a tots els empleats/des, directius/ves i fins i tot afecta als membres de l’òrgan d’administració.
També heu de tenir en compte:
–Confidencialitat de la informació: s’ha d’anar amb cura i no donar informació confidencial a tercers. De la mateixa manera no es pot consultar allò que no sigui estrictament necessari per la tasca que s’està desenvolupant; hi ha hagut acomiadaments per consultar familiars, companys i companyes i persones famoses com esportistes, presentadors de televisió, famosos etc…
-Blanqueig de capitals: heu de ser bastant escrupolosos i evitar intervenir en aquests tipus d’operatives ja que, a més de les normes que es deriven i ser una obligació legal, constitueix una prioritat per a CaixaBank.
-També hi ha coses que s’han de recordar i que sabem que, en el dia a dia, així com estan les oficines és difícil complir però que en el cas de què es produeixi un procediment sancionador no es tenen en compte com atenuant dels fets.
a) La contrasenya és personal e intransferible. S’ha d’anar alerta i si s’empra una que no és la teva ha d’estar prèviament autoritzada el seu ús per la persona titular d’ella.
b) L’endeutament de l’empleat no pot excedir del 40% dels seus havers líquids.
c) Alerta amb l’aprovació de les operacions d’actiu. Sempre s’han de signar conjuntament pels responsables de les oficines i si això no fos possible, per un altre empleat/da amb facultats de risc.
d) Situacions de conflictes d’interessos. Convé no intervenir en aquests tipus d’operacions pel que respecta a l’autorització de les mateixes. No t’has d’autocondonar comissions de cap tipus, en tot cas que ho faci un altre empleat/da amb facultats per fer-ho.
Recordau complir totes les normes, encara que és difícil en el dia a dia, ja que sinó es pot arribar fins i tot a perdre el lloc de treball. Desgraciadament no hi ha un terme mig amb les sancions imposades i el normal és mostrar la targeta vermella. Hem pogut comprovar en alguns casos que la sanció imposada és exagerada i que pareix un “aviso a navegantes”. En algun cas hem pogut veure fins i tot una sanció a un company, d’acomiadament improcedent, malgrat que les actes d’auditoria les qualifica com a raonables. Ja sabem que a la nostra D.T. hi ha algú amb molta mala llet però com diu el refrany: “A cada cerdo le llega su San Martín”.
RECORDAU COMPANYS I COMPANYES, PRIMER EL LLOC DE TREBALL, PER TANT VIUS I UNGLES!
Si tens qualsevol dubte o aclariment posa’t en contacte amb el teu gestor sindical.